De eerste stappen

13 februari 2013 - Landsmeer, Nederland

Super, dat je een kijkje komt nemen op mijn reisblog! Via deze blog wil ik je op de hoogte houden van al mijn belevenissen in Zuid Afrika, Kaapstad. Kom dus regelmatig even terug zodat ik je op de hoogte kan houden via deze reisblog! Hiernaast zie je een mailinglijst staan, hiermee kun je jouw mailadres aanmelden en ontvang je een email zodra ik een nieuw reisverhaal post:-)

Het was een hele beproeving maar nu is het EINDELIJK zover! Na een lange tijd gezocht te hebben naar het perfecte buitenlandse avontuur denk ik het dan eindelijk gevonden te hebben. Maandag 25 februari vertrek ik om 14:55 richting Kaapstad.

Maar hoe kom ik eigenlijk op Zuid Afrika? Ik wil al een lange tijd heel graag een tijd naar het buitenland. Soort Eat, Pray, Love idee. Kennen we allemaal, toch?  Zoals Julia R. Gewoon op een dag een vliegtuig besluiten te pakken en een half jaar op zo’n strand liggen, alleen maar eten, theebladeren laten lezen en weer helemaal zen worden gestraald door alle positieve energie, vol met boeddhistische uitspraken. Nog een week of 2  in zo’n tempel zitten en dan hebben we onszelf helemaal hervonden en herondekt. Helaas geld deze oase niet voor iedereen en hebben we nog zoiets genaamd als de werkelijkheid…Voor mij was dit centjes verdienen en een geschikt project zoeken. Een fascinatie met Zuid Afrika heb ik echter altijd wel gehad. Ik ben groot fan van National Geographic, met name docu’s over de wilde dieren in Zuid Afrika. Ook het land zelf vind ik uitermate interessant. Het heeft een rijke geschiedenis met een groot verhaal, apartheid, wederopkomst en uiteindelijk verandering. Mooi verhaal om je in te verdiepen.

Maar naast enkel mezelf en mijn eigen ego tevreden stellen geloof  ik ook in karma en vind dat je de wereld mooier moet achter laten dan dat je hem gevonden hebt.

Het ontleden van de menselijke psyche, tot vervelends toe, is een van mijn favoriete bezigheden. Kinderen vind ik een ongeschreven blad, komisch en (soms bruut) eerlijk. Dus toen Francis (dank Francis) met het verhaal kwam dat zij een goede vriendin in Kaapstad had wonen, die de eigenaresse van een centrum voor autistische  kinderen was en die een nanny/ leerling  zocht, was mijn eerste reactie JA?

JAAA!!!

Het leek de perfecte combinatie.

Maar wat is autisme nu precies? Kort gezegd is autisme een aangeboren stoornis die zich kenmerkt door een afwijkende sociaal-emotionele ontwikkeling en een gebrekkige ontwikkeling in taal en of communicatieve vaardigheden. Een kind met autisme ervaart de wereld anders dan "normale" mensen dat doen. Bv. een kind zonder autistische stoornis herkent direct een verdrietig persoon op een tekening, een autistisch kind zal eerst de bal en de stoel, die ook op de tekening staan aanwijzen en dan pas zien dat er ook een persoon staat, en pas dan gaan bedenken wat die persoon doet of hoe die zich voelt en waarom. Autisme wordt ook wel een informatieverwerkingsstoornis genoemd. Er zijn verschillende soorten en gradaties waar ik niet al te lang op in zal gaan. Maar hier is meestal langdurige, zo niet levenslange begeleiding bij nodig.

Families met kinderen met autisme zijn soms ten einde raad wanneer geen enkele behandeling/ benadering lijkt aan te slaan. Gelukkig zijn er mensen zoals Linda en Jimmy Herbert. Zij hebben hun leven gewijd aan het helpen en behandelen van kinderen met autisme en hun families waardoor zij de hulpmiddelen weer krijgen om hun leven een positieve wending te kunnen geven. De Herbert’s hebben hier al meer dan 20 jaar ervaring mee. De therapie waarmee zij werken is afgekort tot ASAP. Het ASAP centrum bevindt zich op een heuvel in Somerset West. Dit is een dorpje pal naast Kaapstad, in de West Kaap. Families verblijven hier vanaf 6 weken tot onbepaalde tijd en wonen tijdens hun verblijf in huisjes aan de kust.

Mijn rol in het aankomende half jaar zal o.a. zijn als oppas voor de kleinkindjes van Linda en Jimmy. Hun dochter is ook therapeute in het centrum. Zij is net bevallen van een zoon en zal zich daar de komende tijd mee bezig houden.  Daarnaast krijg ik de kans om aan trainingen te mogen deelnemen en door middel daarvan de ASAP therapie te leren. Deze mag ik met de tijd ook in de praktijk toepassen. Daarnaast begeef ik mij in een PRACHTIGE omgeving! Safari here I come.

Ik krijg steeds de vraag te horen ' voel je het al kriebelen' of 'ben je al zenuwachtig'. Vreemd genoeg heb ik dat (nog) helemaal niet. Ik heb goede hoop dat het allemaal goed komt en heb vertrouwen in mezelf en het universum. Natuurlijk is de nodige support van mijn omgeving meer dan welkom en ook hele fijne steun in de rug!

If it is meant to be it will happen. En op dit moment heeft dit voor mij zo moeten zijn.

Mijn volgende verhaal zal ik nog schrijven in het Nederland, nog oh zo dichtbij. Daarna komen de verhalen van ver! Ik hoop jullie zo op de hoogte te kunnen houden van mijn belevenissen en ervaringen!

1. Anouk knaack:
    15 februari 2013
    he maxime ik ga je verschrikkelijk missen.

veel plezier in ZUID-AFRIKA

veel plezier van Anouk Knaack
  2. Natasja:
    15 februari 2013
    Hooooooiii

Hééél veel plezier daar !!

xxxxxx
  3. Stella:
    17 februari 2013
    Een leuk eerste verhaaltje Max, ik hoor 't je zeggen, heerlijk haha! Gek hoor, dit maakt het wel nog 'echter', je gaat echt weg... Ook ik zal je gaan missen, gelukkig heb ik de pot! Dikke kus van mij
  4. Margreet:
    17 februari 2013
    Een fantastische uitdaging die ik zeker ga volgen, maak er wat moois van! xxxxx
  5. Jolanda van dijk:
    17 februari 2013
    heel veel plezier ,geluk doe voorzichtig let goed op jezelf vergeet niet te genieten en vergeet ook niet dat wij jou een lieverd kanjer en schatje tegelijk vinden kortom Max geniet !!!!!!
    WIJ ZIJN SUPER TROTS OP JOU !!!!!!!xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  6. Miekje:
    18 februari 2013
    Hoi Max
    Nou ik ga je volgen hoor en jouw verhalen lezen, ben benieuwd.
    Geniet er van en kom heelhuids terug.
    Dag Mieke
  7. Annette:
    23 februari 2013
    Spannnnnnnnend!!! Trots op je!
    Kom je gewoon opzoeken van de zomer ;-) XXX
  8. Jolanda en Ed:
    24 februari 2013
    Lieve Max,
    Wat een geweldig avontuur ga je tegemoet!
    Ed, ik, Romy, Demi en Rody gaan je zeker volgen!
    We gaan je natuurlijk onwijs missen, ff geen gekwebbel en gekkigheid over de schutting, lieverd! Wij wensen jou heel veel geluk en wij houden je in de gaten! Goede reis en tot gauw op deze site! Dikke kus van je buurtjes xxx
  9. Selma:
    24 februari 2013
    Lieve Max, ik ga lekker meelezen via je blog. Hou ons op de hoogte van al je avonturen, maar vooral: Geniet met de hoofdletter G! Ik zal je geklets en geknuffel vreselijk missen maar ik gun je deze kans van harte!! Xxx