In het NU

28 maart 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vanuit het ook kouder wordende Zuid Afrika schrijf ik deze 4e blog ondertussen. Wij hebben momenteel geen internet meer in het huis. Dus ik schrijf dit even haastig in een pauze voordat ik weer in mijn autootje hop en de volgende berg op ga scheuren op naar de 2e werkplek.

My life tot so far has been BUSY. Ik leer super veel. Ben ondertussen geslaagd voor mijn praktijk examen in het ASAP centrum. Dat was ook even omschakelen: van observeren naar het zelf doen. Heftig ook wel. Ik had een kindje tijdens mijn eerste sessie wat erg agressief naar mij toe was. 4 uur lang. En je natuurlijke reactie wanneer iemand je pijn doet is diegene van je af duwen. Maar dat doe je niet. Dit kindje had last van angst- agressie, waarschijnlijk combinatie van zijn eigen gevoel die dag en het feit dat hij met iemand nieuw werkte. Ik bleef kalm, rustig praten en uiteindelijk werd hij wat rustiger. Dit gedrag bleef hij wel herhalen gedurende de rest van de sessie en dat deed ik precies hetzelfde. Ik moet bekennen dat ik hier wel van schrok. Denk dat ik omgaan met agressie wel een van de lastigste dingen vind. Moeilijk gedrag kan ook frustrerend zijn at times, maar wanneer iemand je echt echt pijn doet en je dan heel kalm moet blijven en dat kindje ook wilt kalmeren, dat is een ja ongemakkelijk gevoel. Het is intimiderend.

Daarna ging het wel stukken beter en heb ik ook sessies alleen gedaan wat wel fijn is want dan heb je toch een beetje ademruimte en doe je je eigen ding.

Mensen geloven nooit dat ik een rustig persoon kan zijn. Nou ik kan jullie bij deze verzekeren dat het zo is;-) Dat is een van mijn positieve feedback punten in mijn examenrapport. Ik blijk een soort rust over mij heen te hebben, ben duidelijk en krachtig in mijn aanpak en dit voelen de kinderen aan. Well done Max!

Naast dit heb ik een cursus Makaton gedaan, een communicatie model wat spraak, gebarentaal en afbeeldingen combineert om te communiceren. Erg interessant en leuk om te doen.

Voor de rest heb ik ook nog een buikvirus te pakken gekregen en het vervolgens doorgegeven aan een aantal collega’s die denk ik erg blij met mij zijn….Wie weet hadden zij het al eerst en hebben zij mij aangestoken?! Zou kunnen….

Elke keer als ik hier die steile bergen op rijd met mijn kleine autootje dan denk ik elke keer weer aan een bepaald persoon (you know who you are M.) Deze persoon rijdt liever geen auto, mede vanwege de hellingproef. Nou let me tell you: a HELL of a Hellingproof it is!!!! Ik snap volledig waarom bijna iedereen hier rijd met een Jeep.

De Bucketlijst gaat niet heel erg hard. Omdat ik veel werk. En ik denk dat de meeste van jullie mijn ‘onfortuinlijke’ zondag wel hebben gelezen op Facebook. Ja leedvermaak werd het genoemd….Achteraf gezien wel maar op de dag zelf kon ik het universum wel wat aan doen!! Wanneer werkelijk alles misgaat en je enkel benzine verbruikt en niks ziet dan komt dat effect vanzelf.

WEL proberen Madele en ik (mijn one and only en dus beste vriendin hier EN dochter van Linda) na het aankomende Paasweekend richting National Kruger Park op Safari te gaan!!!! Wanneer dit door gaat (en dat ZAL) laat ik alle mooie foto’s zien en schrijf ik een uitgebreid verslag.

Na vandaag is het Paasweekend en hebben we allemaal vrij. Wij gaan met de hele familie plus myself naar Struisbaai. Ergens aan de kust geloof ik. Moet heel leuk zijn!!

Ik hoop dat ik binnenkort nog veel van Kaapstad mag zien. Ik heb wel al dingen gezien. Het Waterfront en het District Six Museum. Ik zal hier eerdaags foto’s van uploaden.

Table Mountain en Robben Island of course. Waarschijnlijk ga ik samen met Madele en nog een collega dus dat is ook wel gezellig.

De mensen hier blijven geweldig lief voor mij en de omgeving is prachtig. Ondanks dat het niet altijd zonneschijn is en ik wel last heb van wat heimwee voel ik mij gezegend dat ik hier mag zitten, knijp mezelf geregeld en ben eerlijk gezegd ook best trots op mezelf dat ik het zo even geflikt heb!

Volgende keer zal ik wat leuker schrijven en vertellen over alle avonturen!!! Dat iedereen het weet, ik heb momenteel geen whatsapp omdat ik weg ben en het internet thuis ‘op’ is. Ik kan WEL emailen.

Tot de volgende keer en een lieve groet vanuit Zuid Afrika.

1. Tanta Caro:
    28 maart 2013
    Hoi Maxime,
    Nou ik hoor het al "Het gaat goed met je" lekker voor je meid. Knap van je en ik kan me jou inderdaad niet als rusrig persoon voorstellen dus haha Je leert en ziet veel, dus een mooie ervaring.
    Vind je verhalen erg leuk dus vooral zo doorgaan.
    Dikke kus van tante Caro
  2. Pauline Beijer:
    28 maart 2013
    Geniet van het paasweekend!
  3. Soraya:
    29 maart 2013
    Lieve Maxime,

Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het met je gaat! Het klinkt als een geweldige (leerzame) ervaring en zoveel x beter als wat je hier had ;), dit zal een echte sprong voorwaarts maken wanneer je terug komt (voor in de arbeidsmarkt). Ik ben niet iemand die op dit gebied jaloers is (tenminste dat dacht ik) maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat nu wel een beetje ben :p. In een positieve zin hoor want dit is je echt gegund! Maar je weet hoe ambitieus ik ben en waar ik nu zit :p. Ik hoop dat je poging 2 om te gaan sightseeing gaat lukken. En ik weet zeker dat dit goed gaat komen! Ik wens jou een heel fijn Pasen en ik hoop je snel weer eens te spreken. Heb je echt veel te vertellen! Ps.: geniet van 't weer, de lente is hier nog steeds niet doorgebroken, zucht... Xxx
  4. Sel:
    30 maart 2013
    Hee lieverd, leuk om mee te lezen.
    We zijn apetrots op jou!!
    En als je last van heimwee hebt, of het zit even niet mee, dan mag dat, dat hoort erbij. Morgen weer 'n nieuwe dag, toch?!
    PS Struisbaai ziet er prachtig uit, geniet er lekker van lieve Max.
    Wat een bijzondere, heftige, onvergetelijke tijd heb je! Xxx
    Heel veel liefs van ons
  5. Simone:
    4 april 2013
    Hi Maxime, wat leuk om te lezen wat je allemaal weer mee hebt gemaakt.
    Heftig ook wel.Maar zo ontdek je ook weer kanten van jezelf waarvan je eigenlijk niet wist dat je ze had.
    Super gedaan(denk niet dat ik dat zou kunnen).
    Geniet van de omgeving en de dingen die je leert.
    Hier gaat zeker op:niemand keert terug van een reis zoals hij vertrokken is.We blijven uitzien naar je fotos en verslagen.
    Doe voorzichtig.liefs xx
    ps: je hoeft geen heimwee te hebben met pasen was het kouder dan met kerst.